Wonja fra Chapter Sognsvann

Jeg heter Wonja Pettersen og er ildsjel i chapter Sognsvann. Det har jeg vært i 5,5 år. 

Etter nesten 40 år som barnehagestyrer, med mye ansvar for barn og ansatte, er det godt å  være AFP-pensjonist.

Nå bruker jeg mye av fritiden min på TjukkasGjengen. 

Høsten 2018 fikk jeg dette opp på Facebook: «Landstreff med TjukkasGjengen i Sarpsborg, 14.-16. september.»

Jeg kjente ingen, men meldte meg på og møtte mange hyggelige mennesker. Det var en kjempefin helg og jeg ble veldig inspirert. Jeg tenkte at dette var midt i blinken. TjukkasGjengen er gratis, sosialt, gøy og for alle. Et enkelt konsept. Jeg ønsket meg turvenner og jeg syntes ikke at det var så gøy å gå tur alene. Chapteret i nærheten av der jeg bor i Oslo, lå nede. (Chapter Sognsvann.) Jeg ønsket å restarte dette chapteret. 

Ni dager etter landstreffet, 25. september 2018 var det en artikkel i Nordre Aker Budstikke, hvor folk ble invitert med på tur. Torsdag 27. september 2018 ble chapter Sognsvann restartet.

Nå cirka 5 år senere kan vi se tilbake på flotte og aktive år med turer hver eneste torsdag kl. 18 rundt Sognsvann. 

Vi har hatt en pandemitid med mange restriksjoner og regler. Det er sommer og høytider. Men chapter Sognsvann tar aldri ferier. Vi går turer hver eneste uke. Det året julaften og nyttårsaften var på torsdager, -da gikk vi turer onsdager!

Gjennomsnittlig møter det opp 10 hver uke. Noen har fått mye venner, og noen har blitt ekstra gode venner. 

Vi har fått besøk av mange ulike aviser. Synnøve Svabø og Annette Groth fra NRK har hatt innlegg om oss på radioen. Det er inspirerende!

Vi har god kontakt med bydel Nordre Aker og vi samarbeider med Frisklivssentralen, Recoverysenteret og Rask Psykisk Helsehjelp. Bydelen har støttet oss økonomisk. 

Tidligere bydelsutvalgsleder, Bente M.Larsen har møtt opp flere ganger, støttet oss og holdt inspirerende taler til oss. 

Et annet høydepunkt var besøk av tidligere ordfører i Oslo: Marianne Borgen. Hun overrasket meg i desember 2020 med å gi meg en av Oslo Kommunes Hverdagsheltpriser. Det gjorde meg glad, stolt og rørt. 

I september 2023 kunne vi feire 5 årsjubileum med stor feiring ute ved Sognsvann. Frisklivssentralen arrangerte dans og aktiviteter. En fotballtrikser og en visesanger underholdt. Det ble en fantastisk flott feiring med trekning av gevinster og servering til slutt. 

Vi har vært aktive på ulike arrangementer i bydelen og med stands på Frivillighetskonferanse i Oslo. 

Eldbjørg Rødsand og Christina Thanger er reserveildsjeler. Det er alltid godt å være flere som kan dele på ansvaret. Takk til dere! 

Hver torsdag kl. 18 møtes vi ved bommen, Sognsvann, Vi ønsker velkommen, teller opp og tar bilde til Facebooksiden vår. Vi ønsker å inkludere alle og ingen skal gå alene hvis de ikke ønsker det selv. Vi tilpasser farten og støtter hverandre. Noen klarer ikke å gå så raskt og da er det noen som går sammen med dem. 

Vi har hatt sosiale treff og inspirasjonssamlinger med foredrag. Én gang i året plukker vi søppel rundt Sognsvann. 

TjukkasGjengen er et flott lavterskeltilbud. Det betyr mye for mange. 

Å gå turer sammen med andre er godt for både psykisk og fysisk helse. Hippokrates sa:»Å gå tur er menneskers beste medisin»

Hadde det ikke vært for at folk møter opp, hadde det ikke vært noen TjukkasGjeng. Takk til alle som kommer – og går! 

Det er forutsigbart – det er ikke noe å lure på. Det er bare å møte opp hver torsdag kl 18 ved bommen, Sognsvann. Der kommer det alltid noen som vil gå tur. 

I 2018 ønsket jeg meg turvenner. 

Ja, det fikk jeg. Og jeg har fått mange! 

EO

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..