Vi ønsker Anni Skogman velkommen i styret

Nylig kunne Tjukkasgjengen presentere sin nyvalgte styreleder, Steinar Hanson, men styret har enda en nyhet å by på, nemlig styremedlem Anni Skogman. Hun ønskes herved velkommen i familien.

Skogman er 60 år ung, skilt for mange år siden og har ingen barn. Dermed skulle man kanskje tro at hun takket ja til styrevervet for å ha noe å fylle dagene med, men det kunne ikke vært lenger fra sannheten. Den godeste Anni har nemlig en timeplan som er fylt til randen med gjøremål.

Damen er født i Moss, men flytta nordover allerede sent på 80-tallet.

­ Tanken var at jeg skulle være der i ett år, og så flytte hjemover igjen, men i 1991 flytta jeg til Tromsø, og her er jeg fortsatt. Jeg pleier å si at jeg er ei ekte Tromsøjente, jeg bare prater litt rart, ler hun.

Skogman er utdannet frisør, og har, kun med to-tre års opphold, drevet egen bedrift siden hun var 19 år. I 32 år reiste hun rundt i Nordland; Troms, Finnmark og på Svalbard som kursholder og agent for produkter til frisørsalonger.

Anni forteller at hun alltid har vært samfunnsengasjert, og fra 2003 har hun fått utløp for både engasjementet og energien sin, som kommunestyrepolitiker i Tromsø.

­Til kommende valg er jeg 2.kandidat til kommunen og 5.kandidat til fylke, forteller hun.

Som tidligere nevnt, er timeplanen til Anni tettpakket som den berømte silda i tønna, og Tjukkasgjengens styre er langt fra det eneste styret hun gjør en innsats i.

­ Helt siden jeg var 15 år, har jeg sittet i diverse styrer, og pr i dag sitter jeg i totalt 10 styrer som er veldig forskjellige – både private og offentlige, betalte og ubetalte, med forskjellige roller, som leder, nestleder og styremedlem (blant annet i Sentralstyret i partiet sitt), så kortversjonen av mitt dagligliv, er at jeg sjelden har en kjedelig dag, ler hun.

Anni ler lett, men blir raskt både alvorlig og effektiv når det er not som skal gjøres, tenkes igjennom eller avgjøres. På spørsmål om hvor hun ønsker at Tjukkasgjengen skal være om fem år, svarer hun;

­ Da bør Tjukkasgjengen være en «snakkis» i hele Norge. Dette fordi TGs aktivitet er god folkehelse, gode naturopplevelser og ikke minst et godt lavterskel-tilbud. I tillegg ryktes det at det er så «sinnssykt» mange hyggelige folk i gjengen. Så om fem år er alle dagens 375 chaptere aktive, og i tillegg har det kommet 50 til.

Da denne presentasjonen skrives like i forkant av styrets kick-off, eller bli kjent-dager, er det ikke alt Skogman har lyst til å prate for mye om.

­ Jeg har noen premature, og noen ikke fult så premature ideer. Jeg vil ikke si noe mer om det før styret har samling nå i slutten av juni. Det kan jo hende at resten av styret ikke synes noe om dem.

Hvis noen skulle lure på hvorfor det er valgt inn en allerede svært aktiv og opptatt dame i Tromsø i styret, har Anni selv det enkle svaret på dette.

­ Jeg ble bedt om å gå inn i styret på grunn av min styrekompetanse, og skal vi få til det jeg drømmer om, er også styrets drift og oppgaver et viktig element. Jeg er kjent for å være rett fram, ingen er i tvil om hva jeg mener. I tillegg påståes det at jeg er kreativ. Og så kjenner jeg jo noen folk rundt omkring, så kanskje kan jeg brukes som en døråpner noen steder?

Men Anni tenker ikke bare nasjonalt når hun nå går i gang med sitt engasjement i Tjukkasgjengen.

­ Nei, nå må jeg finne noen ildsjeler her i Tromsø. Vi bør på sikt ha minst fire aktive chaptere her, avslutter hun.

Arne Kristian Løvik Stellander TEKST

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..