Styrketrening med Yngvar Andersen del 3

stille lengde

En av grunnene til at Yngvar Andersen tente på ideen om Tjukkasgjengen er at det er et lavterskel tilbud for å få folk opp av sofaen. Tanken på at treningen er gratis, for alle og der du bor er prinsipper han setter høyt. For å få max helseeffekt må man trene hardt, men ikke nødvendigvis mye eller ofte. En styrketrening er nok, mener han. Det handler ikke bare om kropp og vekt, men om å kunne gi seg selv en bedre og friskere alderdom. Start styrketrening i dag og ta vare på deg selv i alderdommen.

Øvelse 7: Stille lengde.

skann0003

Mange tror de ikke kan hoppe på grunn av dårlige knær, men på denne øvelsen skal man lande lett som en fjær! I følge Yngvar i hvertfall.. Fordelen med øvelsen er at den er veldig enkel og at det er veldig vanskelig å utføre den galt.

Utøveren skal stå på begge bein, det er lov å ha tåa over kanten, man bøyer seg og satser med kraftig armsving. Det skal ikke være noen form for vridning eller dobbeltsats med føttene. Ikke trippel eller stepping heller 😉

Øvelse 8: Bakoverdrag.

skann0006

På bildet bruker man stropper/reimer, men denne øvelsen gjør man like fint md å holde hverandre i hendene ? Litt koseligere er det jo også 😉 Finn deg en hyggelig tjukkas og dra i vei!

Sett dere på fantasistolen deres og gå bakover med korte og bestemte skritt, mens tjukkaskompisen holder igjen med jevn motstand. Man skal ikke prøve å holde igjen fullstendig,men gi motstand! Så bytter dere roller hvor den ene tjukkasen holder igjen mens den andre trekker bakover.

Øvelse 9: Sprint med motstand.

skann0009

Med tanke på at vi er tjukkaser er denne øvelsen kanskje lettest med stropper/reimer, men hvis man ikke har noen tilgjengelig teamer man ihop med en annen tjukkas med lange armer 😉

Her er det også viktig å tenke på at det ikke er en konkurranse om å løpe i fra eller holde fullstendig igjen, man skal kun gi motstand.

Øvelse 10: Gående utfall.

skann0010

Her er det bare å ta på seg 7mils støvlene! Lang bena ut foran deg så langt du klarer. Denne øvelsen fungerer like bra for deg med kort lottfall 😉 Bruk magemuskler og alle andre muskler du har til å stabilisere øvelsen.

Hvis du synes det er noe vanskelig å forstå hvordan man tar planken uten å hoppe i havet kan du møte opp på Bytårnet skole kl 19 på tirsdager og lære av dine medtjukkaser.
PS: jeg tar forbehold om at forklaringer av øvelsene er noe mangelfulle.. Jeg er ingen spesialist! Legg gjerne inn kommentarer som forklarer eller utdyper bedre ;)
– Renate –

 

En kommentar om “Styrketrening med Yngvar Andersen del 3

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..